Czy leczenie wad zgryzu u psów jest konieczne?

Wady zgryzu to zaburzenia w obrębie narządu żucia, które dotyczą najczęściej nieprawidłowego ułożenia zębów. Problem ten występuje dość często zarówno u ludzi, jak i zwierząt. W wielu przypadkach nie jest wyłącznie defektem, który wpływa na estetykę uzębienia. Nierzadko obniża komfort życia oraz powoduje dolegliwości bólowe. Bywa też, że utrudnia jedzenie lub całkowicie uniemożliwia wykonywanie prostych czynności podczas zabawy. I choć wady zgryzu u ludzi leczy się w niemalże każdym przypadku, sytuacja wygląda inaczej u zwierząt. Czy wady zgryzu u psów zawsze wymagają leczenia?

Czy każdą wadę zgryzu u psów trzeba leczyć?

Nie w każdym przypadku leczenie wad zgryzu u psów jest konieczne. W przeciwieństwie do ludzi u czworonogów nie koryguje się wad zgryzu ze względów estetycznych. Tym samym interwencji stomatologicznej nie wymagają zaburzenia w obrębie narządu żucia, które nie obniżają jakości życia pupili. Nie ma uzasadnienia co do usuwania wad zgryzu niepowodujących bólu lub dyskomfortu. Leczenie okazuje się konieczne wtedy, gdy defekty są powodem bolesnych urazów w jamie ustnej lub utrudniają psom codzienne funkcjonowanie. Mowa w tym przypadku o wadach, które urażają podniebienie lub policzki zwierzęcia bądź też stają się przyczyną innych dolegliwości bólowych. Z leczenia nie powinno się rezygnować w razie ryzyka, iż urazy tkanek miękkich mogą prowadzić do rozwoju infekcji bakteryjnych.

Jak wygląda leczenie wad zgryzu u czworonogów?

Metody leczenia wad zgryzu u psów dobiera się indywidualnie do każdego czworonożnego pacjenta. Wiele zależy przede wszystkim od rodzaju wady oraz temperamentu psa. Niekiedy korekty dokonuje się poprzez regularne wykonywanie ćwiczeń lub zabawę z psem specjalnymi zabawkami. Takie mało inwazyjne metody korekcji ustawienia zębów mogą przynosić zamierzone efekty jednak tylko w określonym momencie. W tym miejscu ważne jest zauważenie nieprawidłowości na etapie wyrzynania się zębów stałych. W innych przypadkach konieczna bywa ekstrakcja. Usunięcie zębów to często zalecane wyjście u szczeniąt, którym krzywo rosną mleczaki. Wówczas ich ekstrakcja może zapobiec zaburzeniom ułożenia zębów stałych. Inną metodą usuwania wad zgryzu jest też leczenie ortodontyczne. Założenie psu aparatu ortodontycznego zwykle jednak traktuje się jako ostateczność.

Czytaj dalej: Co zrobić, gdy Twój pies rasy brachycefalicznej ma trudności z oddychaniem?