Co zrobić, gdy Twój pies rasy brachycefalicznej ma trudności z oddychaniem?

Mops, buldog francuski czy shih tzu to rasy psów, które w ostatnich latach cieszą się dużą popularnością. Zalicza się je do tzw. rasy brachycefalicznej, która charakteryzuje się tym, że zwierzęta mają krótki pysk i spłaszczoną trzewioczaszkę. Taka budowa anatomiczna często staje się przyczyną ich problemów zdrowotnych. Psy tej rasy borykają się z syndromem brachycefalicznym, który jest powodem m.in. trudności z oddychaniem. Czym objawia się syndrom BOAS i w jaki sposób się go leczy?

Syndrom BOAS jako przyczyna problemów oddechowych u psów

Szybkie zadyszki i wynikające z nich trudności z oddychaniem to podstawowe objawy syndromu BOAS. Do innych charakterystycznych symptomów zalicza się:

• świsty,
  • charczenie,
  • chrapanie,
  • oddychanie przez otwarty pysk,
  • brak tolerancji na wysokie temperatury,
  • częste krztuszenie się,
  • omdlenia.

Jak reagować w przypadku trudności z oddychaniem u psa rasy brachycefalicznej?

Problemy z oddychaniem u psów rasy brachycefalicznej nie pojawiają się nagle. Zwykle da się je zauważyć już u kilkutygodniowych szczeniąt. Niemniej nasilają się podczas wysiłku, zwierzęcej ekscytacji oraz upałów. Jak na nie reagować? Koniecznie trzeba uspokoić psa. W czasie upałów przede wszystkim należy zapewnić mu schronienie w zacienionym i chłodnym miejscu. Pomocne mogą się również okazać maty chłodzące lub zimne okłady. Jeżeli problemy z oddychaniem pojawiają się podczas aktywności zwierzęcia, natychmiast trzeba ją przerwać. Pies powinien mieć też zapewniony dostęp do świeżej wody. Jeśli oddech u psa się po chwili nie uspokoi, najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie wizyta u lekarza weterynarii.

Do lecznicy warto się jednak udać jeszcze przed nasilonymi problemami z oddychaniem, najlepiej w przypadku zauważenia jakichkolwiek objawów syndromu BOAS. Weterynarz wykona wówczas badania diagnostyczne, na podstawie których oceni m.in. szerokość nozdrzy u psa. Jeżeli okażą się zbyt wąskie, może zaproponować chirurgiczne udrożnienie dróg oddechowych. Taka korekcja chirurgiczna jest podstawą leczenia tej przypadłości. Duże znaczenie mają też ewentualne leczenie zachowawcze oraz odpowiednia opieka nad pupilem. Szczególnie trzeba zwracać uwagę na temperaturę otoczenia oraz nie narażać psa na intensywną aktywność fizyczną. Niewskazane są długie spacery oraz wylegiwanie się na słońcu podczas upałów. Istotna jest także dbałość o prawidłową wagę pupila.

Czytaj dalej: Kiedy niezbędna jest ekstrakcja zębów stałych u kota?