Kiedy niezbędna jest ekstrakcja zębów stałych u kota?

Higiena jamy ustnej u kotów jest równie ważna, jak u ludzi. Zdrowe zęby mają nie tylko duże znaczenie dla komfortu milusińskich, ale także ogólnego stanu ich zdrowia. Regularne wizyty u zwierzęcego stomatologa to przede wszystkim leczenie zachowawcze, którego celem jest zapobieganie rozwojowi chorób zębów i dziąseł np. poprzez usuwanie kamienia nazębnego. Ich zlekceważenie może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi w przyszłości. W takich przypadkach często wdrożenie leczenia bywa już niewystarczające. Wtedy konieczna okazuje się ekstrakcja zębów.

Wskazania do ekstrakcji zębów u kotów

Wśród wskazań do ekstrakcji zębów u kotów w pierwszej kolejności wymienić można zaawansowane choroby przyzębia. Nieleczone stany zapalne jamy ustnej przyczyniają się do powstawania nieodwracalnych zmian, które mogą prowadzić nawet do zakażenia. Efektem chorób przyzębia jest utrata stabilności zębów, która wywołuje ból i dyskomfort u kotów podczas jedzenia, zabawy czy ziewania. Rozchwiany w zębodole ząb przestaje pełnić swoje funkcje, a dodatkowo utrudnia pupilowi wykonywanie podstawowych czynności, dlatego jego usunięcie zwykle okazuje się niezbędne.

Poza chorobami przyzębia na konieczność ekstrakcji może wskazywać również limfocytarno-plazmocytarne zapalenie jamy ustnej. Dolegliwość ta dotyczy zaawansowanego zapalenia dziąseł, błony śluzowej policzków, języka, podniebienia oraz gardła. Za przyczynę zapalenia limfocytarno-plazmocytarnego uznaje się obecność licznych drobnoustrojów w płytce nazębnej. Bytowanie bakterii w jamie ustnej prowadzi do aktywacji komórek układu immunologicznego, a to z kolei wywołuje dokuczliwy stan zapalny.

Jeszcze innym powodem usunięcia zębów u kota mogą być urazy mechaniczne, w wyniku których dochodzi np. do złamania korony zębowej. Złamany ząb u kota musi zostać usunięty w całości, gdyż jego pozostawienie w jamie ustnej, może wywoływać stany zapalne. Ponadto przyczyną ekstrakcji zębów są też odontoklastyczne, resorpcyjne nadżerki zębów (FORL). Choroba ta dotyczy resorpcji tkanek twardych zębów, będącej wynikiem odsłonięcia kanalików zębinowych. Dolegliwość objawia się silnym bólem, opuchlizną i zaczerwienieniem dziąseł. Obecnie jedynym sposobem zahamowania jej rozwoju oraz środkiem łagodzącym ból jest właśnie ekstrakcja.

Czytaj dalej: Jak często powinno się przeprowadzać konsultacje stomatologiczne u kotów i psów?