Kiedy niezbędna jest ekstrakcja zębów stałych u psa?

Higiena jamy ustnej ma znaczenie nie tylko w przypadku ludzi, ale i zwierząt. Choroby uzębienia oprócz tego, że powodują dyskomfort w trakcie jedzenia, mogą być przyczyną wielu poważnych problemów zdrowotnych. Z tego powodu nie należy bagatelizować wizyt u weterynarza, który zajmuje się leczeniem stomatologicznym zwierząt. Zęby pupili powinny być regularnie czyszczone, aby nie dopuścić do powstawania kamienia nazębnego. Niekiedy jednak ekstrakcja okazuje się niezbędna. W jakich przypadkach usunięcie zębów u psa jest koniecznością? Sprawdzamy poniżej.

Czytaj także: Na czym polega sanacja jamy ustnej u zwierząt domowych?

Ekstrakcja zębów u psa – kiedy nie da się jej uniknąć?

Usunięcie zębów u psa najczęściej kojarzy się z ekstrakcją przetrwałych zębów mlecznych u młodych pupili. W rzeczywistości jednak, zabieg może również dotyczyć dorosłych psów, które mają już zęby stałe. Wskazaniem do ekstrakcji zębów często są poważne choroby przyzębia, które nie tylko powodują dyskomfort, ale mogą istotnie zagrażać zdrowiu czworonoga. Jedną z przyczyn chorób przyzębia może być niewłaściwa higiena, która prowadzi do odkładania kamienia nazębnego.

Kamień nazębny uszkadza dziąsło, odsłaniając szyjki i korzenie zębów, co często prowadzi  do ruchomości zębów w zębodołach. W efekcie czego zwierzę odczuwa ból podczas przeżuwania i gryzienia, a ulgę może przynieść jedynie ekstrakcja. Konieczność ekstrakcji zębów stałych u psów często wynika również z nawracających stanów zapalnych lub ropni.

Ponadto powodem do usuwania zębów stałych mogą być także wady zgryzu zbagatelizowane w okresie szczenięcym. Leczenie wad zgryzu u psów w Gdańsku oraz ekstrakcję zębów stałych oferuje m.in. gabinet weterynaryjny Animarvet. Zabiegi ekstrakcji przeprowadzane w naszym gabinecie mogą też być konsekwencją braku możliwości założenia aparatu ortodontycznego. Ponadto usunięcia zębów stałych czasami nie da się również uniknąć w przypadku urazów szczęki. Powodem do ekstrakcji może być np. złamanie zęba, które oprócz korony dotyczy także korzenia zęba.